شرح وظایف:
. هماهنگی و اقدام در جهت تشکیل کمیته بهداشت و کنترل عفونت بیمارستان و شرکت فعال در آن و پیگیری مصوبه های مربوطه
. شرکت فعال در کمیته های مرتبط
. تهیه و تدوین مطالب آموزشی و تشکیل جلسات آموزشی مرتبط با بهداشت محیط و بهداشت عمومی برای کارکنان رده های مختلف
. کنترل بهداشتی آب مصرفی ازنظر کمی و کیفی و انجام آزمایشات دوره ای میکروبی وشیمیایی و کلرسنجی با استناد به دستورالعمل ها، استانداردها و شرایط موجود
. بررسی وضعیت آب مورد مصرف بیمارستان ( شبکه عمومی، شبکه خصوصی) و تشکیل پرونده مربوط به آن
. نظارت، بررسی و کنترل بهداشتی برکلیه مراحل مختلف جمع آوری، تفکیک، انتقال، نگهداری موقت و دفع پسماند های بیمارستانی و نیز جلوگیری از فروش و بازیافت پسماند بیمارستانی
. نظارت فنی و بهداشتی مستمر بر نحوه کار آشپزخانه شامل (شرایط بهداشت محیطی آشپزخانه، وضعیت سردخانه، انبار نگهداری موادغذایی، سرویس های بهداشتی، بهداشت فردی کارکنان، اطاق استراحت کارکنان، شستشو و ضدعفونی ظروف، شستشو و ضدعفونی سبزیجات خام مورد استفاده، وضعیت بهداشتی موادغذایی آماده طبخ وسایل و ظروف مورد استفاده و . . . . )
. نظارت و هماهنگی لازم در زنجیره تهیه ، طبخ و توزیع موادغذایی با همکاری کارشناس تغذیه بمنظور اطمینان از سلامت توزیع و مصرف غذا
. نظارت و کنترل دائم برامور مربوط به رختشویخانه و رعایت کلیه نکات ایمنی و بهداشتی ازنظر تفکیک البسه عفونی از غیرعفونی در هنگام شستشو و استفاده از دستگاه های شوینده اتوماتیک ومواد پاک کننده مناسب و نهایتاً ضدعفونی و اتوکشی البسه بخش عفونی و آلوده (توضیحاً درکاربرد موادضدعفونی کننده بایستی دقت لازم درانتخاب نوع آن و میزان مجاز به عمل آید تا خرابی دستگاهها و البسه را سبب نشود.)
. کنترل حشرات و جوندگان با اولویت بهسازی محیط، دفع بهداشتی پسماند و درصورت نیاز ، استفاده اصولی از روش های شیمیایی و نیز جلوگیری از فعالیت شرکتهای سم پاشی غیر مجاز
. ارائه راهکارهای بهسازی به عنوان اصولی ترین روش کنترل ناقلین
. نظارت و مداخله در عقد قراردادهای خدماتی بیمارستان و مطالبه کارت معاینه پزشکی، کارت معاینه کارگری و گواهینامه آموزش بهداشت عمومی پرسنل مشمول قانون
. نظارت و مداخله در تهیه و کاربرد مواد گندزدا و پاک کننده بیمارستان
. ارتباط مستمر با معاونت های بهداشت و درمان، درهماهنگ کردن فعالیتهای اجرایی و دستورالعملها واقدامات نظارتی دربیمارستان
. نظارت و کنترل بهداشتی بر نحوه دفع فاضلاب بیمارستان و درصورت وجود معضل، ارائه پیشنهادهای اجرائی مناسب
. نمونه برداری از پساب خروجی سیستم تصفیه فاضلاب برابر دستورالعمل های اعلام شده (درصورت وجود تصفیه خانه) به منظور بررسی کیفیت پالایش فاضلاب
. ثبت و ضبط اقدامات و مکاتبات اداری و تشکیل بایگانی درست و منظم به نحوی که روند فعالیتها و پیگیری امور بدین طریق کاملاً قابل دسترسی و مشهود باشد. (مستند سازی)
. نظارت بر امر کنترل سلامت کارکنان(اخذ کارت بهداشتی) جهت پرسنل آشپزخانه، لنژری و فروشگاه مواد غذایی و اخذ گواهینامه بهداشت عمومی
. انجام امور محوله در شرایط خاص مانند کنترل همه گیری و نیز مقابله با بحران و بلایا
. فرهنگ سازی و جلوگیری از استعمال دخانیات در فضاهای بسته و عمومی بیمارستان
. اجرا و پیگیری و نظارت بر اعمال مفاد آیین نامه ها، ضوابط و استانداردها، بخشنامه ها و دستورالعمل های ابلاغ شده در حیطه وظایف
. بررسی وضعیت فنی و بهداشتی سیستم تهویه مطبوع در بیمارستان ( گرمایش ، سرمایش ) و پیگیری در جهت رفع مشکلات احتمالی موجود
. پیگیری و اقدام درزمینه مسائل بهداشتی و حفاظتی بخش پرتوهای یونساز با کمک مسئول فیزیک بهداشت ذیربط
. به طورکلی نظارت و کنترل لازم بهداشتی برکلیه بخش ها –همکاری و هماهنگی با مدیران و مسئولین قسمتهای مختلف درحیطه شغلی و وظائف سازمانی تعیین شده