نیازسنجی آموزشی بیماران :
آموزش های بدو بیمار به بخش شامل : قوانین و مقررات بخش، چگونگی دسترسی به تسهیلات و مکان های مورد نیاز در بخش ( سرویس بهداشتی، نمازخانه، ... ) نحوه احضار پرستار ، چگونگی دسترسی به پزشک معالج می باشد.
آموزش های حین بستری شامل: نوع رژیم غذایی، میزان و نحوه ی فعالیت واستراحت بیماران، رعایت بهداشت فردی، مراقبت های قبل وبعداز انجام عمل جراحی، عوارض داروها می باشد.
آموزش های حین ترخیص شامل: رژیم غذایی در منزل، نحوه ی مراجعه ومکان مراجعه به پزشک کشیک معالج، نحوه ومدت زمان مصرف داروهای تجویز شده، توجه به علائم هشدار دهنده در بیمار جهت مراجعه فوری به پزشک، زمان تعویض پانسمان می باشد.
نیازسنجی آموزشی مراجعین :
جهت پیشگیری و ارتقاء سلامت مراجعین، آموزش هایی به صورت بروشور، پمفلت آموزشی، نمایش فیلم آموزشی در زمینه بیماری واگیر و غیرواگیر شایع در سطح جامعه مانند: هایپرتنشن، دیابت، چاقی، ... به آن ها ارائه گردد.
اولویت بندی آموزشی بیماران :
1- آموزش های بدو ورود حین بستری و زمان ترخیص
2- آموزش های خودمراقبتی جهت پیشگیری و یا کنترل دیگر بیماری ها
نظارت بر برنامه های آموزش به بیمار:
توسط پرستار مسئول آموزش به بیمار به وسیله دو عدد چک لیست اثربخشی آموزش های ارائه شده به بیمار توسط پرستاران و میزان رضایت بیمار از آموزش های ارائه شده توسط پرستار سنجیده شده و در صورت نیاز اقدامات اصلاحی انجام می گردد.