امروز : 31 اردیبهشت 1403
بیمارستان متینی
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان

 

نیازهای آموزشی بیماران :

آموزش های بدو بیمار به بخش شامل : قوانین و مقررات بخش، چگونگی دسترسی به تسهیلات و مکان های مورد نیاز در بخش ( سرویس بهداشتی، نمازخانه، ... )  نحوه احضار پرستار ، چگونگی دسترسی به پزشک معالج می باشد.

آموزش های حین بستری شامل:  نوع رژیم غذایی، میزان و نحوه ی فعالیت واستراحت بیماران، رعایت بهداشت فردی، مراقبت های قبل وبعداز انجام عمل جراحی، عوارض داروها می باشد.

آموزش های حین ترخیص شامل: رژیم غذایی در منزل، نحوه ی مراجعه ومکان مراجعه به پزشک کشیک معالج،  نحوه ومدت زمان مصرف داروهای تجویز شده، توجه به علائم هشدار دهنده در بیمار جهت مراجعه فوری به پزشک، زمان تعویض پانسمان می باشد.

نیازهای آموزشی مراجعین :

جهت پیشگیری و ارتقاء سلامت مراجعین، آموزش هایی به صورت بروشور، پمفلت آموزشی، نمایش فیلم آموزشی در زمینه بیماری واگیر و غیرواگیر شایع در سطح جامعه مانند: هایپرتنشن، دیابت، چاقی، ...  به آن ها ارائه گردد.

اولویت های آموزشی بیماران :

 1- آموزش های بدو ورود حین بستری و زمان ترخیص 2- آموزش های خودمراقبتی جهت پیشگیری و یا کنترل دیگر بیماری ها

شیوه های آموزش به بیمار :

 آموزش چهره به چهره ، ارائه پمفلت های آموزشی، جلسات گروهی آموزش به بیماران وهمراهان،  نمایش فیلم

آموزش به بیمار توسط پزشکان:

در زمان انجام ویزیت بیمار توسط پزشک معالج در زمینه های مانند: تشخیص بیماری ، مراحل درمان، نوع درمان و عوارض احتمالی آن ، درمان های جایگزین به بیمار آموزش داده شده و توسط پزشک معالج به سوالات بیمار پاسخ داده می شود.

نحوه نظارت بر برنامه های آموزش به بیمار:

توسط پرستار مسئول آموزش به بیمار به وسیله دو عدد چک لیست اثربخشی آموزش های ارائه شده به بیمار توسط پرستاران و  میزان رضایت بیمار از آموزش های ارائه شده توسط پرستار سنجیده شده و در صورت نیاز اقدامات اصلاحی انجام می گردد.