امروز : 26 تیر 1403
بیمارستان متینی
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1391/06/15 - 09:30
  • 72
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /Zw2h

مشکلات چشمی که باعث نابینایی می‌شوند

بیماری‌های چشمی مانند آب سیاه، تخریب ماکولا و رتینوپاتی دیابتی در صورت عدم درمان و رسیدگی به موقع، باعث بروز نابینایی می‌شوند. دکتر داود آقادوست جراح و فوق تخصص شبکیه و لیزر چشم بیمارستان متینی با اشاره به این مطلب گفت: افزایش فشار داخلی چشم می‌تواند موجب از دست دادن بینایی و ایجاد گلوکوم گردد ...




بیماری‌های چشمی مانند آب سیاه، تخریب ماکولا و رتینوپاتی دیابتی در صورت عدم درمان و رسیدگی به موقع، باعث بروز نابینایی می‌شوند. دکتر داود آقادوست جراح و فوق تخصص شبکیه و لیزر چشم بیمارستان متینی با اشاره به این مطلب گفت: افزایش فشار داخلی چشم می‌تواند موجب از دست دادن بینایی و ایجاد گلوکوم گردد چون این بیماری در اکثر موارد هیچ علامتی ندارد. خوشبختانه، آب سیاه چشم با دارو درمانی و جراحی به خوبی درمان می‌شود. البته بهتر است بعد از 40 سالگی، هر سال معاینات منظم چشم انجام شود تا این مشکل زودتر تشخیص داده شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه اظهار داشت: لکه زرد در قسمت مرکزی شبکیه چشم به نام ماکولا خوانده می‌شود که تخریب ماکولا وابسته به سن موجب مشکل در خواندن و یا رانندگی می‌شود و  علائم تخریب ماکولا عبارتند از کاهش شدید بینایی و یا موج‌دار دیدن خطوط صاف. درمان تخریب ماکولا می‌تواند باعث کاهش سرعت از دست دادن بینایی شود. ایشان همچنین تأکید کرد افراد 60 سال به بالا، افراد با سابقه خانوادگی تخریب ماکولا ، افراد سیگاری و افرادی که در معرض نور خورشید قرار دارند جزء افراد در معرض خطر این بیماری هستند.



فوق تخصص شبکیه و لیزر چشم بیمارستان متینی با اشاره به اینکه دیابت نوع یک و دو می‌تواند باعث کاهش بینایی و یا نابینایی شود افزود: هنگامی که قند خون بالا برود، عروق کوچک خونی در شبکیه چشم را تخریب می‌کند. این عروق خونی می‌توانند پاره شوند و موجب نشت مایعات در داخل پرده شبکیه و تورم آن شوند. در برخی موارد، عروق خونی غیر طبیعی رشد می‌کنند و یک وضعیت را به نام رتینوپاتی پرولیفراتیو بوجود می‌آورند و عروق خونی غیرطبیعی بسیار شکننده هستند و به راحتی پاره می‌شوند. در رتینوپاتی دیابتی، عروق خونی در شبکیه چشم باریک می‌شوند و علائم آن عبارت است از: تاری دید، سایه دار شدن دید و درد. این فرآیند موجب تخریب تدریجی شبکیه چشم می‌شود و تاری دید و پیدایش نقاط کور و یا نابینایی را موجب می‌شود. به همین منظور، افراد دیابتی باید بطور منظم، معاینه چشم شوند و بهترین عامل پیشگیری کننده، نگه داشتن قند خون در حد طبیعی آن می‌باشد.




  • گروه خبری : اخبار بیمارستان
  • کد خبر : 36682
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم